Afstuderen
@Promodomo

Case

Tijdens mijn afstudeerscriptie deed ik een case voor Promodomo. Promodomo is een online woonplatform waarop alle huizen in Nederland worden getoond. Promodomo wil een transparantere woningmarkt creëren. Daarom toont Promodomo alle openbare gegevens over een huis. Op deze manier wordt alle informatie getoond in plaats van alleen de positieve en weten mensen dus beter wat ze kopen. Mensen kunnen zich aanmelden en hun huis en de bijbehorende informatie verifiëren. Het Promodomo-platform is pas twee jaar live. Promodomo is dus nog een jong platform.

Promodomo_SCREENS_2

Probleem

Het probleem dat Promodomo had, was dat niet veel mensen het platform gebruikten, vooral omdat het doel van het platform niet duidelijk was. De meeste gebruikers denken dat Promodomo een website is die huizen verkoopt of verhuurt.

Doel

Het doel was om het concept van de Promodomo website duidelijker maken voor bezoekers van de website. om zo meer leden te krijgen.

Resultaat

Doormiddel van een kleuren rebranding en het toevoegen van kleine innovaties op de website een duidelijker platform voor de bezoekers van de Promodomo website.

Proces

Om een beter idee te krijgen van Promodomo en het
doel dat Promodomo heeft voor het platform heb ik een organisatieanalyse gedaan. Tijdens deze analyse werd het
er kwam een nieuwe stijlgids bij elkaar die tijdens de ontwerpfase zal worden gebruikt. Een ander groot deel van het doel dat Promodomo had, was om meer mensen te laten gebruiken het Promodomo-platform. Persuasive design kan spelen hierin een grote rol.

Vervolgens heb ik een aantal brainstormsessies gehad met enkele collega’s en andere ontwerpers. Allereerst presenteerde ik de inzichten uit de onderzoeksfase. Met het inzicht van deze sessie heb ik drie verschillende concepten ontworpen. 

Resultaat

Als eindresultaat heb ik een herontwerp van de platforming ontworpen, gericht op het op een duidelijke manier weergeven van informatie en het duidelijk maken van het doel van het platform voor de gebruikers. Het uiteindelijke ontwerp wordt op de volgende pagina getoond. Bij het herontwerp heb ik in overleg met Promodomo besloten om ook de kleurstelling van de website aan te passen. Op deze manier weten huidige gebruikers dat er dingen zijn veranderd. Een ander onderdeel was om het doel van het platform duidelijk te maken aan de gebruikers. Dit deed ik door op elke pagina een klein tekstblok te plaatsen met een korte uitleg over het doel van het platform. Ik gebruikte veel vraagtekensymbolen voor uitleg en gebruikte bijvoorbeeld verschillende woorden zoals geschatte waarde in plaats van huizenprijs. Verder heb ik me gefocust op het optimaliseren van het ontwerp voor de mobiele website. Dit was belangrijk, omdat het merendeel van de mensen die de website bezochten op een mobiel apparaat zat. Daardoor moest de informatie optimaal zichtbaar zijn op een mobiel apparaat.

Klikbaar prototype

Promodomo_SCREENS